Nieuws


Vrachtwagens op bio-CNG voor Irado

Iveco NLS en Geesinknorba hebben onlangs de sleutel van een nieuwe, speciale bio-CNG vrachtwagen overgedragen aan Irado. Dit deden zij tijdens de RDD, Reinigings Demo Dagen, locatie: het Nationaal Militair Museum van Nederland. Door deze succesvolle samenwerking rijden er wagens op basis van hun ingezamelde afval. IVECO produceerde het chassis, Geesinknorba maakte de opbouw en het beladingssysteem, Welvaarts regelde een functioneel weegsysteem en Trigade zorgde voor een verfijnd camerasysteem, zodat de chauffeur volledig rondom de wagen kan kijken. “De chauffeurs en beladers zijn enorm blij met het eindresultaat. Daar doe je het voor! Van de kleuren tot de reclame, alles klopt en dat geeft een enorm trots gevoel”, aldus Rudolf Dieben als Area Sales Manager van Geesinknorba.

De samenwerking tussen deze drie partijen is ontzettend goed verlopen. Rudolf Dieben kijkt met een trots gevoel naar haar partner: “IVECO heeft met dit chassis iets in handen waar zij echt iets mee kunnen doen.”

“Wij hebben duurzaamheid als onderdeel van onze strategie, daarom is het super gaaf om de vrachtwagen in ontvangst te nemen. Dit vertaalt zich in het beleid, want zo werkt Irado samen met Omrin om van afval bio-CNG te maken. Wij hebben hier ook certificaten voor. Eigenlijk rijden onze CNG wagens dus op zijn ingezamelde afval. Vanuit ons circulaire gedachtegoed is het fijn om samen met IVECO hierin op te treden. Zij gaan mee in onze filosofie. We kunnen letterlijk samen optrekken”, aldus Avinash Rampersad als Assetmanager van Irado. Bron: Iveco NLS

Zelfrijdende transportoplossing Vera

Het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig Vera van Volvo Trucks maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg. De opdracht is het resultaat van een nieuwe samenwerking tussen Volvo Trucks en veerbootvervoerder en logistiek bedrijf DFDS.

De samenwerking is bedoeld om Vera te implementeren in een bestaande toepassing. Deze bestaat uit een systeem voor een continue goederenstroom vanaf het logistieke DFDS-centrum naar een haventerminal, voor distributie over de hele wereld.

Het doel is om een logistiek systeem te realiseren dat bestaat uit verschillende Vera-voertuigen die worden bewaakt via een verkeerstoren. Zo ontstaat een naadloze en constante stroom die voldoet aan de eisen voor grotere efficiency, flexibiliteit en duurzaamheid. De samenwerking met DFDS is een eerste stap in het implementeren van Vera in een bestaande transporttaak op vooraf geselecteerde, openbare wegen in een industriegebied.  

De autonome transportoplossing wordt verder ontwikkeld op het vlak van technologie, beheer en aanpassingen aan de infrastructuur, voordat de voertuigen volledig operationeel zijn. Bovendien worden de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen om te voldoen aan maatschappelijke vereisten voor een veilige route voor zelfrijdende transporten. Naarmate Volvo Trucks meer ervaring opdoet, kan Vera mogelijk ook worden ingezet in vergelijkbare toepassingen als aanvulling op de huidige transportoplossingen. Bron: Volvo Trucks Nederland

DAF CF 'Top Bau Truck'

De DAF CF Construction trucks hebben de prestigieuze 'TOP BAU Truck Award 2019' in Slowakije gewonnen. De award is een initiatief van het Slowaakse vakblad Transport a Logistika. Transporteurs en vrachtwagenchauffeurs riepen de serie stoere DAF trucks uit tot de beste constructievoertuigen op de markt vanwege hun robuustheid, hoge laadvermogens, lage bedrijfskosten, krachtige aandrijflijnen en hun uitstekende gebruiksgemak.

“De hoogwaardige DAF CF Construction-serie is de keuze van de Slowaakse klant;  hij voldoet aan alle eisen van moderne bedrijfsvoering en biedt tegelijkertijd veel comfort voor de chauffeur”, aldus Viliam Bujna, CEO van LUXUR Media en uitgever van het tijdschrift Transport a Logistika. ”De robuuste constructietrucks van DAF bieden de hoogste laadvermogens op de markt, tegen de laagste bedrijfskosten.”

“Bovendien zijn de geavanceerde en krachtige motoren perfect afgestemd op de geautomatiseerde TraXon versnellingsbakken en het brede assortiment in eigen huis ontwikkelde DAF-assen”, aldus Bujna. “Dat garandeert toonaangevende on- en off-road-capaciteiten. De CF Construction trucks zijn gewoonweg uitstekende bouwvoertuigen. De chauffeurs zullen het daarmee eens zijn, aangezien deze serie trucks hetzelfde toonaangevend comfort biedt als trucks voor langeafstandstransport.” Bron: DAF Trucks N.V.

Kole investeert in Iveco Stralis

Kole Transport, onderdeel van Sagro, uit ‘s-Heerenhoek heeft recent een nieuwe IVECO Stralis voorloopas trekker AS440S51 TX/P voorzien van kipper hydrauliek in gebruik genomen! Deze IVECO Stralis met gestuurde hefbare voorloopas is uitgerust met de 510pk en 2.300Nm krachtige Cursor 13 dieselmotor met Hi-Tronix versnellingsbak. Aan het chassis is ruimte voor 200  liter hydrauliek olie en 430 liter diesel. IVECO-dealer DEBA Bedrijfswagens uit Kapelle leverde het voertuig af. Rini de Korne beaamt als verkoper dat deze vervolgorder tot stand gekomen is door de uitstekende prestaties van de IVECO Stralis, de jarenlange positieve ervaringen en de standvastige relatie tussen de klant en DEBA Bedrijfswagens.

Kole Transport is door jarenlange kennis en ervaring met los gestort bulktransport een begrip op de Nederlandse wegen. Kole Transport is een onderdeel van Sagro B.V. Het is een multidisciplinaire onderneming op het gebied van infra, sloop, logistiek, milieu & ruimte en recycling. Door productontwikkeling en overnames is Sagro uitgegroeid tot een onderneming waar meer dan 250 mensen werken op verschillende locaties in Nederland.

De nieuwe Stralis TX/P wordt onder andere ingezet voor het vervoer van asfalt, zand, grind, grond en andere producten. Dieleman Axel tekende voor de opbouw van de HYVA kipper hydrauliek. Bron: Iveco NLS

Kivits-Drunen kiest voor 5x Scania S

Kivits Drunen nam recent twee Scania S450 4x2 trekkers met een Highline cabine in gebruik. Nog twee S450 en één S500 zullen binnenkort volgen. De 500 pk sterke Scania S gaat in een B-double uitvoering als LZV rijden.

Wagenparkbeheerder bij Kivits Drunen John van Oss staat een duidelijk doel voor ogen bij de aanschaf van de vijf Scania’s. “De achterliggende gedachte is even eenvoudig als meerledig. In de eerste plaats willen wij ons zo nu en dan breed oriënteren wat de markt te bieden heeft, wat de stand der techniek is en hoe dat bij ons bevalt. Verder heeft het geholpen dat de SCR-only motoren van de twee Scania’s die al bij ons rijden het qua verbruik heel goed doen. En last but not least, bij Kivits hebben we altijd behoefte aan goede chauffeurs die méér zijn dan alleen de bestuurder van een truck. Ik weet dus zeker dat ik met deze auto’s in ieder geval vijf chauffeurs heel blij maak.”

Dat is ook de reden dat Kivits voor grote cabines kiest. “Dan is een S Highline voor veruit de meeste chauffeurs wel een feest. Wij kopen alle voertuigen wel redelijk standaard. Zo ook deze vijf. Maar een S-Highline is van zichzelf voor een vlootauto al zo compleet dat we er alleen een groter 7 inch display in hebben laten zetten. Waarbij wel gezegd is dat we vanwege de veiligheid gekozen hebben voor het LED-pakket. Goed en vooral betrouwbaar licht is belangrijk. Naar gelang de noodzaak, krijgt een chauffeur ook wel bijzondere wensen gehonoreerd. Zo heeft één van de vijf trucks een standairco,” licht Van Oss toe.

De S500 die als B-Double gaat rijden heeft iets meer uitrusting. John van Oss: “Wij kiezen voor die configuratie op de ritten die net te omvangrijk zijn voor één trekker-trailer, maar te weinig volume hebben om er twee voertuigen voor in te zetten. Dan is deze configuratie met zijn korte trailer met uitschuifbaar triplestel waaraan een gewone 13.60 trailer gekoppeld kan worden ideaal. Maar dat betekent wel dat de chauffeur vaak moet koppelen en ontkoppelen en dat kost tijd. Daarom hebben we daar stevig op geautomatiseerd. De chauffeur kan met een druk op een knop nu het triplestel in- en uitschuiven zonder uit te stappen. Het aankoppelen zelf is geoptimaliseerd met een camera voor de schotel en alle bedieningselementen aan de zijkant. Dat scheelt tijd.” Bron: Scania Nederland BV

Bus Modification Centre bouwt NEOPLAN

De bus modificatie-experts van MAN uit Plauen hebben van een NEOPLAN Skyliner een interactief educatiecentrum op wielen gebouwd. Het doel van de ‘FLiP2Go’-bus is om kinderen en jongeren in heel Oostenrijk op een ‚Äč‚Äčleuke, digitale en interactieve manier te informeren over financiële zaken. Bij binnenkomst in de FLiP2Go-bus worden bezoekers direct verrast door een mobiele ervaringswereld. Donkere kleuren in combinatie met een geavanceerd verlichtingsconcept geven het interieur van de NEOPLAN Skyliner een futuristisch uiterlijk. Het zijn echter de ultramoderne multimedia-gameconsoles met multi-touch schermen die in het oog springen.

FLiP2Go is een gezamenlijk initiatief van de Oostenrijkse spaarbanken Erste Bank en de Erste Group om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld en het beheren van financiële zaken. De FLiP2Go-bus is voorzien van zeven interactieve gameconsoles die bezoekers samen of tegen elkaar kunnen gebruiken. ‘World Trip’ bijvoorbeeld is een virtuele reis waarmee spelers kunnen zien welke effecten consumentengedrag kan hebben in een geglobaliseerde wereld. En de ‘Job-O-Mat’ toont het verband tussen scholing en inkomen uit werk.

De gamecabines, verdeeld over de twee verdiepingen van de NEOPLAN Skyliner, zijn uitgerust met krachtige computers. Kinderen en jongeren kunnen verschillende games spelen en opdrachten oplossen via multi-touch displays die zijn ingebed in roestvrijstalen tafels. Hoogwaardige hi-fi apparatuur zorgt voor een indrukwekkend geluid. Op de benedenverdieping beschikt de FLiP2Go-bus ook over een gaming-unit die speciaal toegankelijk is voor rolstoelgebruikers, evenals een garderobe en een incheckbalie. Dit is waar bezoekers beginnen aan een multimediale experience op wielen. Maximaal 32 spelers kunnen tegelijkertijd de 100 minuten durende game-ronde voltooien. Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Luxe Actros SilverStar voor PLD

Onlangs is de vloot van PLD (Pastoor Logistieke Dienstverlening) uitgebreid met een derde truck: een Actros 1848 LS SilverStar Edition met GigaSpace-cabine. Het transportbedrijf uit Oosterhout vervoert diverse soorten lading, waaronder (stuk)goederen en zeecontainers. Bovendien is PLD actief in het geconditioneerd vervoer. Mercedes-Benz truckdealer Rüttchen heeft de trekker geleverd.

De recent in gebruik genomen Actros 1848 LS SilverStar Edition is de eerste Mercedes-Benz truck voor PLD. De truck met luchtgeveerde vooras is rijk uitgerust met veel moderne Mercedes-Benz Trucks-systemen en functionaliteiten. Ook beschikt de Actros over Fleetboard. De Inzetanalyse van dit telematicasysteem geeft chauffeurs handvatten voor een zuinigere en veiligere rijstijl. Bovendien neemt de logistiek dienstverlener Fleetboard-module Service & Uptime af, waarmee onderhoud efficiënt wordt ingepland en ongeplande stilstand wordt geminimaliseerd. Hierbij biedt de Mercedes-Benz truckdealer professionele begeleiding. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Volvo FM autotransporter voor Europcar

Autoverhuurbedrijf Europcar Nederland heeft een nieuwe Volvo FM autotransporter in gebruik genomen. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks. Bij de keuze voor Volvo gaven de mening van de chauffeur en tevredenheid over de samenwerking met Harbers Trucks de doorslag.

De Volvo FM 410 X-Low 4x2-autotransporter wordt ingezet voor transport van voertuigen tussen filialen van Europcar in Nederland. Europcar Nederland, franchisenemer van Europcar International en een van de grootste autoverhuurbedrijven van het land, voorziet in de mobiliteitsbehoefte van zowel zakelijke als particuliere klanten. Europcar heeft in Nederland een landelijk dekkend netwerk met 38 vestigingen en een wagenpark dat onder meer bestaat uit personenauto’s, bestelauto’s, verhuisauto’s en trucks.

De nieuwe Volvo FM-bakwagen vormt een vaste combinatie met de aanhanger. De autotransporter is multifunctioneel dankzij laadplateaus die op verschillende manieren kunnen worden ingesteld. De combinatie van een laag chassis en een slaapcabine met verlaagd dak maakt optimale belading boven de cabine en op de twee dekken mogelijk.

De mening van de chauffeur speelde voor Europcar een belangrijke rol bij de oriëntatie. “Hij heeft een voorkeur voor een Volvo-truck”, zegt Wietske Aaftink van Europcar Nederland. “De nieuwe autotransporter is voor ons de opvolger van een Volvo FM, die we vanaf 2008 in gebruik hadden en ruim één miljoen kilometer op de teller had. Onze chauffeur is erg tevreden over het rijcomfort en zijn mening hebben we meegewogen in het besluitvormingstraject. Het is immers zijn werkplek en wij vinden het belangrijk dat die zo goed mogelijk is. Wat ook meespeelde, is dat we met onze vorige Volvo-truck regelmatig bij Harbers Trucks kwamen voor onderhoud. Wij zijn erg content over de service en samenwerking en daarom hebben we bij de aanschaf van de nieuwe autotransporter gekozen voor levering door Harbers Trucks Veenendaal.” Bron: Verzameld Werk